Omnikanal för den nya handeln

De senaste åren har handelssektorn genomgått enorma förändringar. Allt har sitt ursprung i hur människor vill handla. Från att tidigare ha varit normen att du åkte till en butik för att handla det du behövde, har nätet på allvar kommit in som en ingrediens i vårt handlande. Det finns idag en blandning av aktörer på marknaden. Vissa har sin tonvikt på fysiska butiker och andra är helt internetbaserade. Men de flesta befinner sig någonstans däremellan. Vi tittar närmare på vad begreppet omnikanal innebär och hur det kan hjälpa butiker att vara relevanta på marknaden.

E-handelns intåg på marknaden

För 20 år sedan så var fortfarande fysiska butiker dominerande inom handeln. Människor var vana vid att inköp gjordes i dessa. De storhandlade mat i livsmedelsbutiker och handlade andra varor i den detaljhandelsbutik som var aktuell. E-handeln var på denna tid fortfarande relativt ung och det var dessutom långt ifrån alla butiker som erbjöd handel på nätet. På denna tid fanns det en förståelse för att köpupplevelsen var olika när det gällde fysisk butik och e-handel. Alltsedan denna tid har e-handeln vuxit i omfattning och kommit för att stanna. Idag är det nästintill otänkbart att en butik inte erbjuder möjligheten till köp på nätet.

Omnikanal

Med den ökade omfattningen av handel på nätet har kundernas förväntningar på butiker förändrats. Som ett led i detta har begreppet omnikanal dykt upp inom handeln. Kort summerat innebär omnikanal att välja att sätta kunden i fokus och forma erbjudanden och upplevelser utifrån kunden. Exempelvis ska samtliga försäljnings- och kommunikationskanaler som ett företag har upplevas som sammankopplade för kunden. En kund vill exempelvis kunna reservera ett plagg på nätet och hämta ut det i butik. Kunden förväntar sig även att kunna få relevanta och korrekta svar på sina frågor oavsett om den kommunicerar via sociala medier, mail eller telefon. För att ge denna upplevelse behöver företaget tänka till kring sina processer och även arbeta med att koppla samman olika typer av systemlösningar som det har.

Hur kan ett företag erbjuda omnikanal?

Att erbjuda sina kunder en sömlös koppling mellan alla försäljnings- och kommunikationskanaler kan kanske låta enkelt i teorin. Men i realiteten kan det finnas flertalet utmaningar. Det kan i vissa fall vara så att e-handeln och den fysiska handeln hanteras av olika delar av organisationen. Detta kan innebära att olika systemlösningar finns för delarna och att dessa inte nödvändigtvis enkelt fungerar ihop. Det kan även vara så att företaget har vissa systemlösningar, exempelvis för butikshandeln, som inte är skapade för att fungera för annat än fysisk handel. I det fallet kan det vara en idé att byta kassasystem. Exempelvis Sitoo https://www.sitoo.com/dk/kassesystem/ erbjuder moderna butikslösningar som hjälper ett bolag att möta kunden i alla kanaler.

Arbeta strategiskt med omnikanal

För att fullt ut lyckas med sin omnikanal behöver det finnas ett strategiskt tänk kring upplägget. Några punkter som är bra att tänka på i sin omnikanalstrategi är följande.

  • Prissättning. Kunderna förväntar sig att prissättningen

överensstämmer för varor i butik och på e-handeln.

  • Design. Kunden vill känna igen sig även i e-handeln. Låt därför färgsättningar, layout, typsnitt och annat överensstämma med den design som finns i butikerna.
  • Digitalisera butikerna. Låt smarta digitala lösningar vara tillgängliga även i butik. Exempelvis skärmar för kunderna att använda för att leta receptinspiration eller liknande.