kropp mäter kalorier

Generellt om 5:2 bakgrund till succen med halvfasta

Generellt om 5:2 – bakgrund till succen med halvfasta

Nyfiken på 5:2? Ingen har väl kunnat undgå det enorma genomslag 5:2-dieten har fått under det senaste året. En diet som på flera vis använts under århundraden blev plötsligt formulerad, spridd och uppskattad av allihopa de tusentals som nu provat på samt funnit de solklara fördelarna med att följa denna väl genomarbetade och enkla diet som blivit allas vår favoritväg till hälsa och viktminskning. Plötsligt har hela Sverige börjat diskutera kalorisnåla rätter och de enklaste sätten att klara fastedagarna. Vi delar recept i lunchrummen och inspirerar varandra genom att lägga upp våra nya favoriträtter på Instagram och andra sociala medier.

 

5:2-dieten har på mindre än ett år blivit en ny svensk folkrörelse, och ett effektivt kliv mot ett slankare och mer välmående liv!

5:2-dietens höjning började i Storbritannien 2012 i och med tv-dokumentären Eat, Fast & Live Longer. I dokumentären provar journalisten Michael Mosley att äta 5:2 under nio veckor och lyckas uträtta en viktminskning på 9 kg på samma gång som han förbättrade både sina kolesterol- och blodsockervärden. Succén var ett fakta och dieten som medför två dagar av halvfasta per vecka fick sitt genomslag. Den nu otroligt populära vägen till ett hälsosammare liv har därefter spridit sig till framföralltt ill Sverige och Norge, och här har väl ingen kunnat undgå de mängder av artiklar och tv-program som uppmärksammat vår senaste trend inom mat och välbefinnande.

Så hur fungerar då den omtalade 5:2-dieten? Och vad skiljer den ifrån samtliga övriga fastor vi provat genom åren? Det här med bantningskurer är ju inget nytt och både vi och våra mammor har väl gått igenom många kålsoppedieter, detox-kurer, fastor samt juiceveckor. Varför har exakt denna fått sådant grepp bland svenskarna? För 5:2 har ju minsann slagit igenom både hos män och kvinnor. Jo, det finns en elementär orsak.

5:2-dieten är inte svår. Du kommer inte att behöva gå hungrig hela veckan, planering och matlagning är lätt, du behöver inte avstå ifrån middagsbjudningar och du behöver inte sluta äta dina favoriträtter. Fem dagar i veckan äter du precis vad och hur mycket du vill. Endast två av veckans dagar följer du dietens villkor om ett maximalt intag av 600 kalorier. Och effekterna av denna måttliga uppoffring är omedelbara och slående. Viktminskningen kommer för de allra flesta som testar 5:2 som ett brev på posten. Och det minskade kaloriintaget är hela hemligheten med 5:2.

Periodisk fasta, som 5:2-dieten faller under, kan reducera risken för alzheimers eftersom fastedagarna innebär att cellerna stressas att ställa om sig på reparationer i kroppen istället för uppbyggnad och då blir de effektivare på att bekämpa sjukdomar. Blodsockret och blodtrycket stabiliseras och kolesterolvärdena går ner. Dessutom sjunker insulinproduktionen och då blir kroppen sämre på att lagra fett.

Tillhör du en av dem som provat dig igenom diet efter diet utan att finna något som funkar i längden kan 5:2-dieten vara din långsiktiga lösning på viktproblemen. Likadant är den en okomplicerad väg till viktminskning för dig som inte testat på diet förut och tvivlar på din potential att hålla dig ifrån livets goda. En anledning till 5:2-dietens stora popularitet är väl just att den passar alla!