Ät bra för att förebygga idrottsskador

Det finns mycket forskning som pekar på att en bra kost kan förebygga idrottsskador på flera sätt. Om man drar en parallell till bilar så kan en bilmotor i en bensinbil skadas om den får diesel eller etanol. ”Tankar” man kroppen med rätt typ av mat så fungerar den bättre och du kan på ett bättre sätt undvika skador.

Vad är en bra kost?

En bra kost kan se olika ut för olika typer av idrottare. Är man exempelvis en boxare så vill man gärna vara flexibel och stark medan en längdskidåkare bör vara väldigt uthållig och stå emot mjölksyra under långa perioder. Dieterna kan därför se olika ut men det finns mineraler och vitaminer som är oumbärliga för att vi ska fungera normalt.

Magnesium bidrar till normal muskelfunktion och C-vitamin hjälper vårt immunförsvar att fungera som tänkt. D-vitamintillskott kan hjälpa en att minska tröttheten under vintern, och vi presterar alltid sämre när vi är trötta.

Därför rekommenderas samtliga idrottare att äta mycket frukt och grönt varje dag för att undvika skador. Det är viktigt att äta mycket järn som idrottare då det binder hemoglobin i blodet som är syremättat. Är man vegetarian eller vegan så bör man ta tillskott av järn. Järnet gör att din kropp fungerar bättre samtidigt som du faktiskt blir en bättre idrottare och lättare undkommer skador, eftersom ditt blod är mer syremättat vilket ökar koncentrationen.

Soppor är väldigt bra för att hålla mättnadskänslan länge. Det är lätt att man blir grinig om man är hungrig vilket gör att man kanske tacklar motståndaren oftare och därmed utsätter sig för skaderisker.

Vatten är den självklara drycken till varje måltid. Det innehåller inte bara nyttiga mineraler utan rensar även kroppen på toxiner.

Hur ofta ska man äta?

Eftersom idrottare tränar mycket (många gör det varje dag) är det viktigt att äta frukost, lunch och middag. Då deras energiförbrukning är hög behöver de äta mer än andra individer. Det kan vara en svår balans och det kan ta några år för unga idrottare att komma fram till vad som fungerar bäst.

Sockerfyllda produkter till mellanmålet bör ratas då dessa inte är bra för hälsan. Däremot kan det vara bra att ta dem under exempelvis ett maraton då man behöver snabb energi.

När man väl får en skada

Att få en skada är aldrig kul och rehabiliteringen kan kännas tråkig och tuff att genomföra. Hos https://idrottsskadespecialisterna.se/ får du som patient en professionell behandling där du även kan få hjälp med kostschema under rehabiliteringens gång.

Under rehabiliteringen är kosten mycket viktig eftersom bra mat kan hjälpa kroppen att läka bättre.

Speciellt järn, zink och protein samt vitamin C är ypperliga för sårläkning.

Är det okej att äta snabbmat?

Det finns både nyttig och inte så nyttig snabbmat. Snabbmat från Max, Sibylla eller Burger King innehåller tillsatser och mycket fett (då främst mättat fett som är sämre än omättat sådant). Det kan vara gott och okej som idrottare att äta någon gång i veckan men inte mer än så.

Nyttig snabbmat som sushi och annan asiatisk mat är bara bra.